söndag 5 september 2010

Hösten närmar sig

Det är över en månad sedan alla gav sig iväg. Nu närmar sig hösten.
Jag vaknade av kråkan som bråkade i en grantopp intill huset. Öns hare skuttade fram bakom friggeboden, kollade läget och fortsatte in i skogen. Solen skiner och det blåser 3 sekundmeter. +12 grader. Men inne är det varmt och skönt. Jag somnade till brasans knaster igårkväll så huset är rejält uppvärmt.

Björkarnas toppar har börjat gulna och dess löv singlar sakta ner på marken. Dyngstörarna/mjölkörten ser ut som lockiga ulltottar upptill , där förut de vackra lila blommorna förgyllde hela fält.

Jag strövar omkring och hittar några Karl Johansvampar. Annars är det mest aspsoppar som sticker upp ur det långa gräset. Lingonen lyser glansigt röda och jag skall plocka lite idag. Längtar efter rårörda lingon. Men sockret har börjat sina, så jag får ta mig till affärn senare idag.

Det är dags att ta in tältet, som sommarfolket satt upp. Det kommer nog inte hit fler i år....Inga som vill bo i tält i alla fall.

Under tältet fanns det en hel sorkkoloni. Det kändes hårt att köra iväg dem (Väldigt dubbla känslor! Tur att inte barnbarnen var med, då hade jag definitivt inte klarat det!). Ut med er i kylan! Men, de hittar nog ett nytt gosigt bo, där de kan kura ihop sig och värma varandra.

Här är så gudomligt ljuvligt!

2 kommentarer:

  1. Ni får lägga in foton! man blir så nyfiken och längtar upp, få se lite solnedgångssbilder, djur och natur tack! /k

    SvaraRadera